Een workshop Google AdWords

Een workshop Google AdWords

Geschreven door Arne Verwoert op 03 september 2015

Waarom een Google AdWords Training of Workshop?

Afgelopen donderdag mocht ik op uitnodiging van een businessclub een workshop Google AdWords geven vanuit mijn bedrijf Verwoert Online Advertising.
Ik doe zoiets graag. Ik vind het leuk om mijn kennis en kunde over te dragen aan anderen, hen kennis te laten maken met de beginselen van online adverteren.
Ik vind het fijn om van toegevoegde waarde te kunnen zijn en bovendien is het leuk om mensen een kijkje in de keuken te gunnen. Mensen weten er vaak niet zo heel veel van.
Online Advertising biedt ook een oerwoud aan mogelijkheden.
De nadruk lag deze avond op het adverteren in het grootste en meestgebruikte zoeknetwerk ter wereld, nl. dat van Google.
Een veel gehoorde misvatting over adverteren bij Google is bijvoorbeeld dat mensen nogal gauw denken dat ze op z’n minst landelijk en misschien zelf wereldwijd zouden moeten adverteren.
Terwijl het heel goed mogelijk is om lokaal te adverteren, maar dat weten niet veel mensen.

Tijdens zo’n Training of Workshop Google Adwords komen tal van zaken aan bod

  • Wat is Google AdWords?
  • Hoe werkt Google AdWords?
  • Wat zijn de voordelen van Google AdWords?
  • Wat zijn de kosten en hoe werkt bieden en veilen?
  • Wat levert Google AdWords je op?
  • Waaruit bestaat een succesvolle AdWordscampagne?

Allemaal vragen die je graag beantwoord ziet. Elke branche of markt heeft zijn eigen kansen en vereist zijn eigen aanpak. Daarom verdiep ik mij graag in de cases en kom ik het liefst met relevante voorbeelden.

Ik verzorg dan ook graag praktijkgerichte trainingen, waar mensen echt mee verder kunnen en ook (weer) zin van krijgen om erin te duiken.

Maar ook als het mensen te veel abracadabra is, wat ik me ook best kan voorstellen, dan wil ik hen helpen en de weg wijzen en mogelijk iets voor hen betekenen.

Hoe zet je een AdWords campagne op?

Ook over het opzetten van een campagne valt veel te leren.

  • Waarom is structuur zo belangrijk?
  • Wat is nu het verschil tussen advertentiegroepen, advertentieteksten?
  • Wat is het verschil tussen een zoekwoord en een zoekterm?
  • Wat zijn rankingsfactoren en wat is een kwaliteitsscore?

Er zijn veel zaken om rekening mee te houden.
Naast het groeperen van zoekwoorden in advertentiegroepen is het ook van belang om zoekwoorden die niet relevant zijn uit te sluiten. Dit wordt nogal eens vergeten.
Zoekwoordoptie of matchtype is ook belangrijk om onder de loep te nemen. Afhankelijk van het potentiële zoekverkeer en je budget, kun je kiezen hoe breed je zoekwoorden in wilt kopen.

Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven

Ik vertel mensen globaal wat de afwegingen zouden kunnen zijn om te adverteren en hoe hen dat op korte termijn voordeel op zou kunnen leveren.

Uiteindelijk komt natuurlijk altijd de vraag of dat het verstandig is om zoiets zelf op te zetten of dat je het beter zou kunnen uitbesteden ;-).
Ik probeer daar zo eerlijk mogelijk antwoord op te geven. Je kunt je budget natuurlijk maar een keer uitgeven en het inzetten van iemands expertise op dit gebied kan natuurlijk nogal een uitgave zijn.
Daarom adviseer ik mensen ook om rekening te houden met een gezonde kostenverhouding.

Weggegooid geld 

Het risico is echter dat je geld in de sloot gooit als je niet weet wat je doet. Je moet heel zorgvuldig zijn in het opzetten van een Google AdWords account en de te voeren campagnes. Google AdWords kent zo zijn valkuilen.
Ik ken uit de praktijk zat voorbeelden van accounts die ik op zeker moment in beheer heb gekregen of waar ik een review voor heb mogen verzorgen, waarbij ik tegen ben gekomen dat er geld uitgegeven is aan mismatches, wat natuurlijk zonde van je geld is.
Bovendien tellen de prestaties van je account in het verleden, ook mee voor de beoordeling van je huidige campagnes. Hierdoor kan zo’n miskleun  je relatief veel geld kosten.

Rekening houden met je doelgroep 

Wat, en vooral ook hoe, zoekt een zoeker?… en hoe kun jij daarop antwoord geven op manier die bevredigend is voor je bezoeker? Het gaat hem niet enkel om verkeer naar je website, maar om het juiste verkeer. Daarom moet je ook je best doen om relevant te zijn in al je uitingen.

Google is er het meeste bij gebaat als jij op het sitegedeelte waar jij de zoekers naartoe leidt (de landingspagina), antwoord geeft op de zoekvraag en de belofte inlost die je in je advertentieteksten hebt gedaan. Je dient hiermee de zoekers, en daarmee ook Google en jezelf. Dit wordt ook wel ‘de ervaring op de bestemmingspagina’ genoemd. Het mes snijdt aan twee kanten, want je hebt daar zelf vanuit commercieel oogpunt ook meer aan. Je betaalt wellicht minder voor een klik en het verhoogt ook nog eens de kans dat een bezoeker uiteindelijk een betalende klant zal worden. Dat noemen we met een mooi woord conversie.

Je investeringen terugverdienen (ROI) 

Als je weet wat voor waarde zo’n conversie voor jou vertegenwoordigt, dan kun je ook uitrekenen wanneer het lonend is om Google AdWords in te zetten. Het is fijn om dat soort rekensommen te kunnen maken. Het is voor Online Advertising namelijk essentieel om te kunnen sturen op resultaat. Uiteraard kan iemand die jouw Google AdWords account voor jou beheert of campagnes voor je opzet, geen harde garanties geven over de resultaten. Maar inzet en toewijding van een specialist en de juiste aanpak kunnen er wel voor zorgen dat je als bedrijf je concurrenten voorblijft. Een van de deelnemers aan de workshop vatte het treffend samen.

“Als ik het zelf moet doen ben ik er waarschijnlijk meer dan 2x zo lang aan bezig als jij. Dan ben ik inmiddels zwaar gefrustreerd en weet ik nog steeds niet of alles goed staat. Sommige dingen kun je veel beter uitbesteden.”

Je Google AdWords wel of niet uitbesteden aan een specialist?

Mocht je nou niet het budget hebben om je account bij een specialist in beheer te geven, dan is er nog geen nood aan de man hoor. Het behoort namelijk ook tot de mogelijkheden om je account of campagne te laten opzetten en inrichten door een specialist en het roer daarna weer over te nemen. Met sommige mensen wordt zelfs afgesproken om een soort van periodieke checkup te doen, een soort APK voor je AdWords. Daarnaast bied ik mensen ook de mogelijkheid om zich 1 op 1, of in groepsverband te laten trainen. Dat vraagt dan een eenmalige investering, maar legt een goede bodem om in de praktijk te kunnen werken met de interface van het self-service platform van Google, Google AdWords en geeft je ook inzicht in best practices (de pro’s and cons, the do’s and don’ts).

Meer mogelijkheden voor Online Advertising

Ik had ook nog wat slides voorbereid over adverteren op Facebook. Een totaal andere discipline trouwens, maar het was zo’n geanimeerde en interactieve workshop, dat er geen tijd meer overbleef. Er werd al geopperd om een vervolg in te plannen om ook deze zaken aan bod te laten komen. Dat beschouw ik als een compliment dat mensen het kennelijk nog niet zat waren na een avond naar mij geluisterd te hebben. Het is natuurlijk ook een mooi vak en een boeiende materie, waar je in je eentje makkelijk in kunt verdwalen.

Ik ben blij dat ik eraan bij heb kunnen dragen om het hele concept van online adverteren wat helderder te krijgen.

Uitdaging

Wil jij ook meer weten over Google AdWords?
Check gerust of ik online ben bij het chatvenster.
Of neem contact met met op met deze contactaanvraag
Wil je eerst meer over mij weten? Dat kan natuurlijk ook.

Schrijf je meteen in op mijn e-mail updates, dan blijf je gelijk op de hoogte.

Related Articles