Een online marketeer op de Fenexpo?!

Een online marketeer op de Fenexpo?!

Geschreven door Arne Verwoert op 12 april 2015

Van 21 t/m 23 april neem ik met Verwoert Online Advertising deel aan de Fenexpo businessdagen in de evenementenhal in Gorinchem. Opmerkelijk wellicht voor een online marketeer? In deze blogpost licht ik toe waarom ik deelneem!
Logo_Fenexpo_website

Omdat er meer is dan online marketing!

Dat is de pay-off van de Fenexpo. Als online marketeer werd ik hier natuurlijk door getriggerd. Voor wat betreft B2B deel ik deze stelling helemaal. Voor wat betreft B2C kun je met alleen online marketing wel degelijk een heel eind komen naar mijn mening. Voor de meeste bedrijven is hun website een digitaal visitekaartje waarop staat wat ze doen, wie ze zijn, waar ze zitten en hoe je ze kunt bereiken. Dat maakt je website echter nog niet geschikt om als online verkoopkanaal of leadgenerator te kunnen fungeren. Dan is het dus ook niet verstandig om een groot deel van het beschikbare marketingbudget in online marketing te steken. Deelname aan een beurs is dan wellicht inderdaad een verstandigere keuze.

Business via je website

Als je zoals ik in de zakelijke dienstverlening zit en via je website leads wilt genereren dan zullen websitebezoekers moeten converteren in potentiële klanten door hun contactgegevens bij je achter te laten. Ik ga hier niet uitweiden over conversieoptimalisatie, want dat is weer een heel ander vak en bovendien niet het mijne ;-). Maar kort door de bocht komt het er op neer dat je je websitebezoekers op een gebruiksvriendelijke manier laat zien wat je te bieden hebt, wat je uniek maakt en je je websitebezoekers voldoende vertrouwen geeft om producten of diensten van je af te nemen. Klinkt heel logisch en niet al te ingewikkeld, in de praktijk is dit vaak lastig en slagen veel ondernemers hier onvoldoende in. Als je hier niet voldoende in slaagt dan wordt het over het algemeen heel moeilijk om bijvoorbeeld een Google AdWords campagne rendabel te krijgen.

Maar jouw klanten komen natuurlijk allemaal uit je eigen Google AdWords campagne?

Zou je denken hè! Niet is minder waar, mijn eigen Google AdWords campagne bestaat namelijk niet! En wel om de volgende reden:

voorgestelde biedingen

De rood omkaderde kolom zijn de biedingen per klik die Google voorstelt voor zoekwoordcombinaties die relevant kunnen zijn voor mijn dienstverlening. Bizarre bedragen hè! In de praktijk betaal je altijd wat minder dan je bieding en meestal ook nog wat minder dan Google voorstelt. Nou zijn dit wel extreem hoge bedragen door de hoge concurrentie, maar zeker in de B2B zijn bedragen van boven de €2 per klik meer regel dan uitzondering.

Even een rekensommetje!

Laten we voor het gemak eens rekenen met €7,50 per klik. Dat zou het mij vermoedelijk gaan kosten per websitebezoeker die via een Google AdWords campagne binnenkomt, waarvan het aannemelijk is dat hij/zij geïnteresseerd is in mijn dienstverlening. Laten we voor het gemak eens stellen dat 1% (gangbaar percentage in B2B) van die bezoekers ook daadwerkelijk ook daadwerkelijk zijn contactgegevens bij me achterlaat. Dan heb ik dus 100 websitebezoekers nodig voor 1 lead. Oftewel 100 X €7,50 = €750. Persoonlijk vind ik dat veel te veel geld. Je kunt je geld maar 1x investeren en dus moet je kritisch zijn waar je het in investeert. Met die €750 zit je dus ook een aardig eind in de buurt van bijvoorbeeld deelname aan een beurs als de Fenexpo. Of een printmedia advertentie of advertorial (werkte voor mij tot nu toe verrassend goed). Of een lidmaatschap van één of meerdere business clubs.

Dus liever op een beurs gaan staan?

Ik heb nog niet eerder op een beurs gestaan, voor mij dus ook een gokje. Ik vind het moeilijk om verwachtingen uit te spreken over de respons. Ik hoop er in elk geval veel interessante mensen te kunnen spreken en mijn professionele netwerk fors uit te kunnen breiden in die 3 dagen. Hopelijk zijn er ook een aantal mensen die direct een afspraak met me willen maken om eens verder te praten over online advertising. Ik heb er op voorhand voldoende vertrouwen in dat ik mijn investering terug ga verdienen, anders zou ik het uiteraard niet doen. Op de beurs zal het in elk geval makkelijker zijn om echt contact te maken met mensen dan via mijn website. Op de 1e pagina van Google staan sowieso een stuk of 20 concurrenten die hetzelfde doen als ik, op de Fenexpo zullen er ongetwijfeld ook een aantal zijn, maar ongetwijfeld een stuk minder!

Labels:

Categorie: Events

Related Articles